woensdag 24 december 2008

Subliminale Manipulatie


door: Innerworldz,  geschreven in een vlaag van opperste verbazing over dat rare kastje waar de hele wereld na etenstijd naar staart..

Hoe meer voorbeelden ik zie, en hoe meer me opvalt als ik TV kijk of tijdschriften onder ogen krijg (behh..Cosmopolitan) ga ik steeds meer de verbanden zien tussen de ellende van nu en de verborgen krachten die ons aansturen. Ja, ik zeg verborgen krachten. En ik weet hoe het klinkt: paranoia van een 'conspiracy theorist'!. Ik verdedig me graag en kom nog terug op deze begrippen, want hoewel geassocieerd met doorgedraaide achterdocht, de negatieve lading is niet terecht.

Ellende van nu?
Mijn zus heeft jarenlang les gegeven aan groep acht van een basisschool, en werkt tegenwoordig op een middelbare school en geeft les in leerjaar 2. Volgens haar hebben kinderen tegenwoordig een zeer korte aandachtsspanne (ik weet niet of dit de correcte vakterm is), reageren primair en agressief, en 1 op de x aantal leerlingen slikt medicatie zoals ritaline om een beetje gecontroleerd (!) de dag door te komen. En dan laat ik voor het gemak even de fysieke problemen, zoals een toename in diabetes en overgewicht, buiten beschouwing.

>>Een artikel over de rol van commercials en adhd en overgewicht bij kinderen

Ik vermoed dat veel leerkrachten en ouders van tieners en pubers wel een moment van herkenning beleven bij deze uitspraken.

Maar wie gaat eens goed zitten voor 'het WAAROM'???
Misschien onderdrukken we de WAAROM vraag, omdat we ons schuldig voelen? WIJ zijn tenslotte de ouders, WIJ zijn de leraren van nu..., en zijn de kinderen van deze generatie slachtoffer van ONZE ideeën over opvoeden en lesgeven. Hoewel door column-schrijvende psychologen al veel aandacht aan het fenomeen is besteed, blijven we steken bij het concluderen van de trieste feiten. Enkele oplossingen geboden vanuit de spirituele hoek, hoe mooi ook, hebben tot nog toe weinig resultaat opgeleverd. Mensen blijven mensen, ook al mediteren we dagelijks. We willen allemaal het beste, en met de beste bedoelingen. Ons verlangen om alles goed te doen, goed geregeld te hebben, gezond te zijn en talenten te (laten) ontplooien zijn menselijk, ze helpen ons verder. (Hoewel??)

Er ontstaan problemen wanneer we doorschieten in deze verlangens, terwijl tegelijkertijd hele industrieën hier massa's geld aan verdienen. En zo is een neerwaartse spiraal ontstaan. Verlangens en behoeften hebben we in steeds mindere mate zelf onder controle, wat we denken nodig te hebben wordt aangewakkerd en gemanipuleerd door DE AANBIEDERS VAN GOEDEREN EN DIENSTEN, DUS DIEGENEN DIE HIER HUN INKOMSTEN MEE GENEREREN.

En, is dit zo erg? Nee, binnen een bepaalde bandbreedte niet. Maar het loopt uit de hand: hetgeen we willen wordt steeds grotesker. Het lezen van de Happinez ten spijt, we liggen nog steeds in een spagaat voor een design bank, hebben stress van het niet kunnen vinden van de juiste kleurencombinatie voor op de muur, en ALLE kinderen moeten een beugel. Zucht...en het is moeilijk je hiervan afzijdig te houden, anders word je gezien als een zonderling, een alternatieveling. En dat willen we doorgaans niet, want:

Mensen blijven kuddedieren...
En van dat feit wordt dankbaar en op psychologisch slimme manier gebruik gemaakt door de commerciële kracht van industrie. Tijdschriften en reclames verkondigen een harde boodschap: doe dit anders hoor je er niet bij, koop dat anders hoor je er niet bij. Dit principe is al zo oud als de mensheid en blijkbaar doet het nog altijd zijn werk. In vele spirituele en psychologische magazines en zelfhulpboeken wordt beweerd dat we onze ontvankelijkheid hiervoor zelf in de hand hebben. Hiermee ben ik het maar gedeeltelijk eens, want zo onschuldig gaat de industrie namelijk niet te werk. We worden niet alleen maar zichtbaar aangezet tot het kopen van product X of het afnemen van dienst Y. Alsof duidelijk zichtbare massahypnose niet erg genoeg is, er is ook zo iets als onzichtbare manipulatie. Dit komt tot ons in de vorm van:

Subliminale boodschappen in reclame en andere vormen van media!!!
Ben ik paranoïde? Het overweldigende bewijs van subliminale boodschappen in reclame, films, muziek en cartoons(!) is alom vertegenwoordigd. Je hoeft niet eens diep in de rabbit hole te graven. Gewoon je ogen en je ogen open doen en opletten is genoeg. Laatst zag ik de kinderen naar een cartoon van El Tigre kijken, en ik een tijdsbestek van enkele minuten kwamen er hakenkruisen en doodskoppen voorbij. Niet eens subliminaal. Het embleem van de rood-zwarte cape van de kleine held is een hakenkruis als hij hem spectaculair laat draaien.

Ongelooflijk toch?

En wat dacht je van de doodskoppenhype van 2007? Je was pas hip met doodskoppen op je shawl, je tas, je broek, je gympen, je schoolspullen en je bikini.

En dit is nog niks. Er zijn vertraagde opnames van verborgen pornografische beelden in tekenfilms te vinden op internet. Je weet niet wat je ziet...Het staat ter discussie of subliminale technieken werkelijk effect hebben. Maar het komt zoveel voor dat je je gaat afvragen waarom en zoveel moeite wordt gedaan om deze boodschappen in de media te verwerken. Als je nagaat hoeveel uur je (en je kinderen) per dag, met een zak in zonnebloemolie gebakken chips, voor de TV hangen!

(*) Cartoon uitgezonden door Nickelodeon.
Ik kom op internet nog een El Tigre tegen. El Tigre was ook de bijnaam van een van de De hoofdrolspelers van de Vuile Oorlog in Argentinie, zoals ook Jorge Horacio Zorreguieta, een derde 'collega' in dit groepje had een hakenkruis op zijn borst getatoeerd...


Wordt vervolgd...(een afdaling in de rabbit hole)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten